Reparation
För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies.
Reparation och reklamation
 
Garantiservice
Har du fått fel på din vara skall den alltid skickas till en auktoriserad serviceverkstad. För att garantin ska gälla måste produkten vara serviceverkstaden tillhanda senast sista dagen under garantiperioden. Garanti på begagnat hanteras och administreras av Hegethorns Foto AB. För vidare information om garanti & reklamationsrätt och vilka rättigheter du har som konsument, se Konsumentverkets hemsida: Konsumentverket
 
Att reklamera en vara
För varor köpta efter den 1 april 2005 gäller enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt. Hegethorns Foto tillämpar konsumentlagarna enligt Distansavtalslagen och Konsumentköplagen. Ta noga reda på vilka regler som gäller innan du skickar in en vara utanför den ordinarie garantitiden. Reklamationsrätt gäller på varor köpta i Sverige och omfattar vanligtvis ursprungliga fel. Har du köpt från ett annat EU land kan speciella regler gälla. Är varan köpt utanför EU saknas med största säkerhet reklamationsrätten helt. Vid köp i egenskap av företag gäller villkor enligt Köplagen. Godkänns inte din garantibegäran erhåller du ett kostnadsförslag från tillverkaren.
 
Kostnadsförslag
Har du fel på din produkt och saknar garanti kan du skicka in den för ett kostnadsförslag. Kostnadsförslag utgår också automatiskt om du begär garanti men detta inte godkänns, eller om begär garanti men inte skickar med ett giltigt inköpskvitto. Du får då ett uppskattat pris på vad en reparation kostar att genomföra. Godkänner du inte kostnadsförslaget utgår kostnad för undersökningsavgift och frakt. Besvaras inte kostnadsförslaget inom 2 veckor går produkten i retur oreparerad (kostnad 650 kr).
 
Skall du skicka in en produkt på service? Tänk då på följande! 
 
  • Plocka bort lösa tillbehör, såsom batteri, minneskort, lock osv om de inte direkt relaterar till felet.
  • Skriv och sänd med en felrapport som beskriver felet och hur det ter sig. Skicka gärna med bildexempel om möjligt. Tänk på att verkstaden utför kontrollen uteslutande baserat på din felbeskrivning.
  • Ange tydligt om du begär garanti, skicka i så fall med en kopia på inköpskvittot. Annars begär kostnadsförslag.
  • Ange din adress,  telefonnummer dagtid samt mailadress.
  • Skicka i en hård kartong och emballera väl. Skicka aldrig i vadderade kuvert eller liknande. Mobiltelefoner/surfplattor får ej emballeras med plast.
  • Skicka som företagspaket (ej vanligt postpaket).
  • Ta noga reda på vad som gäller innan du skickar in något till en verkstad. Vad som gäller angående kostnadsförslag och om du debiteras vid en ev skrotning, m.m. Här kan olika regler gälla.
  • För datorer, surfplattor & mobiltelefoner ansvaras inte för eventuellt innehåll/data som ligger sparat på enhetens minne eller hårddisk.
  • För kameror o.dy ansvaras ej för personliga inställningar eller för medsända men ej dokumenterade tillbehör. Ange alltid om du skickar med något som ex minneskort eller batteri.
  • För skrivare skall bläckpatroner & behållare säkras enlig transportinstruktionerna i manualen.

Exempel på felet
Är felet av sådan natur att du har problem med exponering eller vitbalans. Eller om det är ett fel som är sporadiskt och uppträder endast ibland. Se om möjligt då till att du sparar en bildfil med felet och skickar med detta på en skiva till verkstaden. Har du en systemkamera eller en mer avancerad kompaktkamera så spara det i raw-format.

 

Tidsåtgång
Vanligtvis tar en service 15-20 arbetsdagar men detta kan gå både snabbare och långsammare beroende på arbetsbelastning och tillgång till reservdelar hos verkstaden. Oftast kan en service ta längre tid under semester- och jultider exempelvis, så var noga med att lämna in din reparation i så god tid som möjligt. Vi kan inte garantera exakta datum för när din service är klar.

 
Rätt serviceställe
Var noga med att skicka till rätt serviceverkstad när du ska skicka in en vara för reparation och/eller garantianspråk. Kontakta din handlare innan du skickar in någonting då det kan finnas olika serviceavtal för vissa produkter. Inskick till fel serviceverkstad innebär en extra kostnad för dig som kund.

Rengöring och funktionskontroll
Verkstäder utför också sensorrengöringar, funktionskontroller och vid behov även AF-justeringar med mera. Kontakta respektive verkstad för aktuellt pris och tidsåtgång. Har du en utrustning som du använder dagligen, kontakta gärna verkstaden för information om en genomgång av din utrustning.
 
 
Verkstäder
Nedan följer kontaktuppgifter för några vanliga serviceverkstäder.
 
Canon
Hitta Canon service
Canon RCC
Krokslätts Fabriker 16
431 37 MÖLNDAL
Telnr: 031-720 34 80

Nikon
Nikon service & support
Nikon Svenska AB
Kameraverkstaden
Råsundavägen 12
169 67 SOLNA
Telnr: 08-594 109 00

Sony
Assist Workhop
info@assistworkshop.se

Manfrotto & Sigma
Tura Scandinavia
Energigatan 15
434 37 KUNGSBACKA
Telnr: 0300-56 89 20

Olympus
Olympus serviceportal
Telnr: 08-735 34 90

Pentax / Tamron
Kameraservice Kungsör AB
Kungsgatan 30
736 32 Kungsör
Telnr: 0227-12740

Samsung, SonyEricsson & Nokia
http://www.mobilbyran.se
(Självinskrivning)
Mobilbyrån Telefonservice
Hornsgatan 116
117 26 Stockholm
Telnr: 08-669 26 90



Apple
Apple Care telnr:
+46 (0)771 199 519
http://selfsolve.apple.com

 

DJI

http://www.dji.com/service/repair

 

Du skapar själv ett konto och
kan enkelt få support eller skicka
in produkten direkt hemifrån.

 

   
 
 
 
 
Start > Meny > Kundservice > Reparation
Annonser
0 Produkter
Totalt 0 SEK
Priser inkl. moms